SEJARAH SEKOLAH
Setelah
Jepun meninggalkan Tanah Melayu, penduduk-penduduk Kampung
Pechah Rotan mulai sedar betapa pentingnya pelajaran. Oleh itu dengan bantuan dan sokongan yang kuat dan padu
daripada penduduk setempat, sebuah sekolah iaitu bangunan bangsal telah di dirikan secara
bergotong-royong di atas sebidang tanah di tepi bukit pada tahun 1948.
Bangunan sementara ini berukurang
60 kaki X 20 kaki, bertiangkan kayu tembesu, beratap nipah, berlantaikan tanah,
berdinding sekerat dari anak-anak kayu yang kuat, bermeja dan berbangku panjang
dari kepingan papan, di atas sebidang tanah di mana tapak ini dijadikan tanah
perkuburan sehingga kini.
Bangunan yang bertahan selama empat
tahun ini, dapat menampung buat sementara waktu murid tahun 1 dan
tahun 2 yang sekarang ini telah beralih ke tempat sekarang.
PENGASAS SEKOLAH
Dalam suasana hangat orang-orang
Melayu menyertai perjuangan “Malaya Union” untukmendapatkan kemerdekaan daripada
Inggeris bidang pendidikan turut sama menerima perubahan.
Akhirnya
pada tahun 1952 sebuah sekolah tekah didirikan oleh kerajaan di atas sebidang
tanahbaru, yang dinamakan Sekolah Kebangsaan Pechah Rotan, iaitu sempena nama
kampung ini.
Sekolah
ini dibuka pada tanggal 1hb. Oktober, 1952,
di atas sebidang tanah seluas 7.20 ekar (KSB 2454 Lot
No. 5195 ) di mukim Batu Rakit. Ianya
telah diasaskan oleh :
1. Ismail b. Haji Mahmud
2. Jusoh bin Haji Mahmud
3. Embong b. Bilal Mamat
4. Iman b. Haji Jusoh
5. Che Hassan b. Che Ismail
6. Taib bin Mamat
Ketika di buka sekolah ini mempunyai
40 orang murid yang hanya terdapat seorang guru mengajar. Beliau juga selaku
Guru Besar. Pada waktu pagi murid di
ajar menulis, membaca dan mengira.
Petang pula diajar pelajaran Agama.
Bangunan yang ada ketika itu ialah
sebuah bangunan papan 4 bilik (JKR(p) 454), dua bangunan rumah guru (JKR(p) 455, JKR(p) 456). Oleh kerana terletak jauh dari rumah orang, lebih kurang
satu (1) kilometer, maka tiada yang berminat untuk mendiami rumah itu dan
terbiar menjadi buruk.
PERKEMBANGAN SEKOLAH
Pertumbuhan penduduk di sekitar
kampung ini sangat perlahan, disebabkan kekurangan kemudahan
asas. Dari segi perhubungan penduduk
kampung hanya menggunakan lorong-lorong
sejauh lebih kurang 3 kilometer, untuk sampai ke jalan raya. Mata pencarian utama
penduduknya ialah menoreh getah, bertani dan buruh rendah seperti tukang kebun,
jaga dan buruh bandaran.
Sebagai sebuah institusi pendidikan
yang serba kekurangan, Sek. Keb. Pechah Rotan di beri perhatian yang wajar oleh
pihak berwajib dengan memberi peruntukan untuk memajukan lagi sekolah yang terpencil ini.
Pihak sekolah telah membahagi-bahagikan
bilik darjah ini. Di mana bilik tahun 2 dibahagikan dengan bilik
sumber, bilik tahun 3 dibahagikan dengan bilik guru, serta satu bilik darjah dijadikan bilik
perpustakaan dibahagikan dengan bilik pejabat dan Guru Besar.
Sehingga tahun 1999, bilangan murid
seramai 120 orang dengan 11 orang tenaga pengajar. Mulai bulan Mac 1989 pihak sekolah telah
berjaya membuka 2 kelas agama pada sebelah petang
dan sehingga awal tahun 1995 pihak
sekolah telah menambah kelas ini kepada
3 kelas agama dan pada tahun 2007 telah dibuka 4 kelas iaitu dari Tahun 2 hinga
5. Kelas ini dikendalikan oleh 4 orang
tenaga pengajar yang dibiayai oleh Yayasan Islam Terengganu.
Sekolah ini juga mempunyai dua
pekerja am yang bertanggungjawab menjaga kebersihan dan keindahan
sekolah. Oleh kerana kawasan ini agak
luas, untuk diusahakan oleh dua pekerja, jadi bagi
memastikan kawasan sekolah bersih dan tidak dipenuhi oleh semak samun, pihak sekolah
sering mengadakan gotong-royong dengan meminta kerjasama pihak ibubapa/penjaga murid. Sekarang terdapat 6 orang pekerja
swasta yang bertugas membersikan sekolah dan 3 orang jaga yang bergilir-gilir
menjaga keselamatan sekolah.
Kenali Sekolah Kami
Sekarang
marilah kita mengenali serba sedikit pengertian di sebalik logo SK
Pechah Rotan. Bak kata pepatah, "tak kenal maka tak cinta", maka
diharapkan dengan mengenali maksud yang tersirat dari logo ini, dapatlah
menambahkan rasa kasih dan sayang kepada sekolah sendiri.

Bendera
SK Pechah Rotan pula terdiri daripada 3 warna iaitu hijau, kuning dan
merah. Ia melambangkan aspirasi sebagaimana berikut :
Bermaksud keseluruhan penduduk di sini bekerja sebagai petani punca sumber pendapatan utama.
KUNING
Bermaksud keagamaan iaitu semua atau keseluruhanpenduduk di sini beragama Islam.
MERAH
Bermaksud sanggup berjuang untuk membangunkan negara walau apa cara sekalipun, terutamanya dengan ilmu pengetahuan dan sikap yang sentiasa ingin maju.
Manakala
dari sudut misi dan visi pula, sesuai dengan dasar yang diperkenalkan
oleh kerajaan, maka di sini diperkenalkan Misi dan Visi sekolah.


No comments:
Post a Comment