Tuesday, November 20, 2018

Program Mandi Wajib: Tatacara dan Praktikalnya

Suatu program pasca UPSR untuk murid Tahun 6 di sekolah ini telah diadakan seusai peperiksaan UPSR pada 25 Oktober 2018 yang lalu. Panitia Pendidikan Islam dan Bahasa Arab telah dipertanggungjawabkan untuk mengemudikan program yang bertajuk "Mandi Wajib : Tatacara dan Praktikalnya" dengan dibantu guru-guru Tahun 6 yang lain.

Slot Pertama di Makmal Komputer


Program yang telah dijalankan bermula dari jam 8.30 pagi dan berakhir pada jam 12.00 tengah hari itu telah dibahagikan kepada dua slot. Slot pertama yang bertujuan memberi penjelasan dan mengulangkaji tatacara mandi wajib telah dilaksanakan oleh Muallim Solahuddin bertempat di Makmal Komputer sekolah. Selain pembentangan yang mengunakan teknik soal jawab, murid-murid juga diberikan peluang mengajukan persoalan bagi memperkukuhkan kefahaman terhadap tatacara mandi wajib. Tayangan video terhadap praktikal mandi wajib turut disiarkan pada akhir pembentangan sesi pertama ini.


Sesi soal jawab bersama para peserta
Sesi kedua pula berlansung selepas waktu rehat. Para murid dikehendaki berkumpul di Surau al-Rayyan SKPRo bagi menjalani amali mandi wajib. Sebelum itu, para murid telah diminta membawa pakaian basahan bagi tujuan amali ini. Slot ini dikendalikan oleh Ustazah Rusnani dan Ustazah Nur Adilah dengan dibantu Teacher Masliza (guru kelas) serta dua orang guru praktikal, Ustaz Asmadi dan Ustaz Izzat.


Model murid menunjukkan tatacara praktikal mandi wajib
Sesi pertama dalam slot ini, seorang murid menjadi model bagi menunjukkan praktikal mandi wajib dengan arahan yang disampaikan oleh Ustazah Rusnani.

Kemudian pada sesi kedua pula, sesi amali telah diajalankan secara berasingan antara murid lelaki dan murid perempuan dengan kendalian guru sebagai fasilitator.




 Adalah diharapkan dengan pelaksanaan program yang julung kali diadakan pada peringkat sekolah ini mampu membantu murid bersedia menghadapi alam baligh di samping dapat menyempurnakan ibadah mereka dan menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Praktikal mandi wajib secara individu oleh setiap murid lelaki telah dijalankan di Surau al-Rayyan, SKPRo.



 



No comments:

Post a Comment